تمبکنوازان به تالار رودکی آمدند/ انتقاد از فقدان مطالعه
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۴۴۶۲
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، هفدهمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی روز شنبه بیست و ششم مرداد در تالار رودکی تهران به ساز تمبک اختصاص داشت و نفرات راه یافته به مرحله نهایی مقابل هیأت داوران قرار گرفتند. در این روز نوید افقه، سیامک بنایی، پژمان حدادی، مهدی خاکساران، پدرام خاورزمینی، کامبیز گنجهای و حمید قنبری هیأت داوران ساز تنبک را تشکیل میدادند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر اساس این گزارش، بخش نخست هفدهمین روز جشنواره موسیقی جوان به رده سنی الف اختصاص داشت و این رده سنی به دو گروه الف ۱ و الف ۲ تقسیم شده بودند. در ابتدا منصور صادق نژاد آئینی از رده سنی الف ۱ به روی صحنه آمد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، مشتاق معتضدیان، هومان خوش بین، باربد مشیدی، عارف مشایخ، حسین حسنوند، نگین نجابت قمصری و ایلیا فرج زاده از این رده سنی به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند.
پس از استراحتی کوتاه نوبت به رده سنی الف ۲ رسید. محمدامین جانعلی نژاد، نیما رنجبریان، آرش مهدیه نجف آبادی، کیان کیوان فر، یزدان درمیانی، مهرشاد فرضی پور، ملیکا رحیمی، میلاد ملکی و متین هاشمی ثابت نفراتی بودند که از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.
بخش دوم و پایانی روز هفدهم جشنواره، به نوازندگان رده های سنی ب و ج اختصاص داشت و در ابتدا شیوا سادات واحدی از رده سنی ب به روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، محمدعلی رفیعیان، عارف اسفندپور، محمود جعفری، علیرضا زارع، مائده شفیعی، علی احمدیان و شهریار صابونی از این رده سنی به نوبت مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به تنبک نوازی پرداختند. این در حالی است که پس از استراحتی کوتاه، نوبت به گروه سنی ج رسید. امید مقیمی نژاد، عرفان بطلانی اصفهانی، آرش سروستانی، علیرضا احمدی، فرزاد ذوالجناحی، ایمان شجاعیان و سعید نیک رفتار نفراتی بودند که به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.
حضور بهمن رجبی نوازنده و مدرس پیشکسوت تنبک از نکات جالب توجه روز هفدهم جشنواره ملی موسیقی جوان بود.
تذکر استاد برای رعایت چند نکته تکنیکی
مهدی خاکساران عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز تمبک در مورد اجراهای روز هفدهم جشنواره موسیقی جوان گفت: اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و تمام شرکتکنندگان اجراهای خوب و باکیفیتی داشتند و بنده از اجراهای امروز راضی هستم. شرکتکنندههای امروز از بین تمامی نوازندگانی که فیلمهایشان را ارسال کرده بودند انتخاب شده بودند و حدود یک ماه نیز فرصت داشتند که تمرین کنند و برای اجرای امروز آماده باشند و علت اینکه بنده در حین اجراها از نوازندگان سوالی نپرسیدم این بود که به اعتقاد من فردی که تمرین کرده و وقت گذاشته و امروز اجرا کرده، پس قطعا با آمادگی بالا در این جشنواره شرکت کرده است.
وی ادامه داد: امروز آقای بهمن رجبی بعد از سالها بهعنوان مهمان در جشنواره موسیقی جوان حاضر شدند و حضور ایشان برکتی برای جشنواره موسیقی جوان بود. امیدوارم که تأثیرات بزرگان موسیقی کشور از جمله آقای رجبی در چنین جشنوارههایی پررنگ تر شود. من تمام اجراهای امروز را دوست داشتم اما به شخصه از اجراهای رده سنی الف رضایت بیشتری داشتم. نقطه ضعفی که در ردههای سنی ب و ج مشاهده کردم و بسیار مشهود بود، این بود که تمام نوازندگان این ردهها یکنواخت ساز نواختند و همانند سالهای گذشته پیشرفت چندانی نداشتند.
مهدی خاکساران در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ و مهم است و به نظر من جزو بهترین جشنوارههایی است که در کشور برگزار میشود و فرصتی برای جوانان کشور است که بتوانند خودشان را معرفی کنند و محک بزنند. امیدوارم که تمام نوازندگان تنبکی که در سنین مختلف مشغول نواختن هستند بتوانند در این جشنواره شرکت کنند و وجود چنین جشنوارههایی باعث میشود که نوازندگان جوان پیشرفت چشمگیری داشته باشند.
نوازندگانی که در سنین بالاتر قرار میگیرند، کم کار میشوند
کامبیز گنجهای عضو دیگر هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز تمبک در مورد اجراهای این بخش گفت: کیفیت اجراها نسبت به سالهای گذشته خوب بود و به شخصه از اجراهای گروه سنی الف رضایت بیشتری داشتم اما از نوازندگان گروه سنی ج چندان رضایت نداشتم و متأسفانه نوازندگانی که در سنین بالاتر قرار میگیرند، کم کار میشوند و فکر میکنند که در نواختن این ساز تبحر خاصی دارند اما این موضوع غلط است و بیشتر باید تلاش کنند.
وی همچنین در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان بیان کرد: نقاط ضعف نوازندگان در این بود که زیادی غرق تکنیک هستند و این موضوع به آنها صدمه میزند زمانی که برای آنها موسیقی پخش کردیم، نتوانستند همراه با موسیقی ساز بنوازند و موسیقی را درک نمیکنند و باید تلاش بسیار زیادی برای رفع این نقیصه انجام دهند. به نظر من باید زیر نظر اساتید برجسته کشور آموزش ببینند تا نقاط ضعفشان برطرف شود.
کامبیز گنجهای در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد مهم و بزرگ است و از همینجا از تمام مسئولین برگزاری جشنواره تشکر میکنم و به هر حال همین که چنین جشنوارههایی در جهت رشد و پیشرفت نوازندگان جوان برگزار میشود، بسیار خوب است و امیدوارم که این جشنواره در سالهای آینده نیز ادامه پیدا کند.
ساز تمبک بسیار به ادبیات و موسیقی وابسته است
پژمان حدادی دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز تنبک در مورد اجراهای روز هفدهم جشنواره موسیقی جوان گفت: نکتهای که در تمام دورههایی که جشنواره موسیقی جوان برگزار شده در قسمت نوازندگان تمبک وجود دارد این است که معمولا رده سنی ب از نظر نوازندگی و حس موسیقایی از رده سنی ج بهتر بودند و به نظر من دلیل آن در پشتیبانی که باید بشود و یا انگیزههایی که روز به روز در جامعه ما کمرنگ تر میشود است. به طور کلی زمانی که سن انسان بالاتر میرود، انگیزهها و علاقهمان نیز کمرنگ تر میشود و این موضوع نیز در مورد تکنیک و محتوا کاملا مشهود است.
وی افزود: همچنین در اجراهای امروز در قسمت همنوازی با موسیقی نیز اختلاف سطح مشهود است البته که به طور کلی نکتهای که در اجراهای امروز بسیار به چشم خورد این بود که نوازندگان تمبک و حتی سایر نوازندگان دیگر موسیقی کمتر گوش میدهند و این موضوع بسیار به نوازندگان لطمه میزند. در موسیقی فرهنگ ما به خصوص ساز تنبک بسیار به ادبیات و موسیقی وابسته است و ریتم ما با شعر و موسیقی پیوند ناگسستنی دارد.
حدادی تصریح کرد: نکته ضعف دیگر نوازندگان این است که به هیچ عنوان با ریشه موسیقی ایرانی آشنایی نداشتند و اگر هم موسیقی گوش میدهند، از یک دورهای به بعد موسیقی را گوش کردهاند و این موضوع برای من به عنوان یک نوازنده تنبک بسیار جای تعجب دارد. نکته مثبتی که در اجراهای امروز دیدم این بود که سبک نوازندگی بچهها نسبت به سالهای گذشته که فقط یک خط را دنبال میکردند، بسیار بهتر شده است و دوباره به سمت کلاسیک و نوازندگی های قدیمی تر روی آوردهاند.
آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، روز سه شنبه پنجم شهریورماه از ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می شود.
کد خبر 4695409 علیرضا سعیدیمنبع: مهر
کلیدواژه: سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان موسیقی ایرانی تالار رودکی جشنواره موسیقی جوان تئاتر ایران جشنواره نمایش های آیینی و سنتی فیلم سینمایی موسیقی ایرانی کنسرت موسیقی کارگردان تئاتر فیلم کوتاه جشنواره آیینی و سنتی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بازیگر تئاتر رادیو نمایش سازمان صداوسیما بازیگر سینما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۴۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برنامه دولت برای تقویت سرود/ انتقاد از مجموعههایی که نیامدند
به گزارش خبرنگار مهر، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حامد جلیلی دبیر جشنواره ملی سرود فجر روز سه شنبه هجدهم اردیبهشت با برگزاری یک نشست رسانهای که در سالن جلسات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، جزییات تازهای از مرحله پایانی و اختتامیه این رویداد ملی را به خبرنگاران ارایه دادند.
حامد جلیلی دبیر جشنواره ملی سرود فجر در ابتدای این نشست رسانهای که اجرای آن بر عهده حسین صیامی بود ضمن ارایه گزارشی از روند برگزاری این دوره بیان کرد: جشنواره ملی سرود فجر از مهر سال گذشته با انتشار فراخوان آغاز شد و پس از ماجراهای مربوط به فراخوان و دیگر رویدادهایی که در این راستا انجام گرفت، گروههای مختلف سرود در چهار منطقه کشور به رقابت با یکدیگر پرداختند. بعد از پایان مرحله دوم، مرحله «راهبری» جشنوار نیز آغاز شد؛ شرایطی که باید گروهها بر اساس اجرای زنده آثارشان در بخش نهایی شرکت کند.
وی درباره تاریخ برگزاری بخش نهایی جشنواره ملی سرود فجر هم گفت: بخش نهایی جشنواره ملی سرود فجر با حضور ۲۹ گروه مختلف طی روزهای دهم و یازدهم و دوازدهم تیر در قالب مرحله داوری در تالار وحدت تهران برگزار میشود. این در حالی است که در روز چهاردهم تیر هم ما شاهد برگزاری مراسم اختتامیه خواهیم بود. البته ما غیر از جوایز بخش رقابتی، جایزهای به نام «رویش» طراحی شده که در قالب ویژهای به گروههای سرودی که در حوزه آموزش و پرورش فعالیت داشتند آن را تقدیم میکنیم. البته اینکه ما در هر بخشی یک جایزه داشته باشیم موضوع مهمی است که تاکنون در جشنوارههای سرود نداشتیم. شرایطی که امیدوارم در دورههای آتی جشنواره بتوانیم شاهد توفیقاتی باشیم.
دبیر جشنواره ملی سرود فجر درباره نقش کانونهای فرهنگی هنری مساجد و آموزش و پرورش هم توضیح داد: ما از ظرفیت کانونهای فرهنگی هنری مساجد مطلع هستیم کمااینکه از ظرفیتهای این کانونها نیز استفاده کردیم و خروجی آن آثاری بود که خوشبختانه دربرگیرنده آمار خوبی بود. در حوزه آموزش و پرورش هم باید بگویم بر اساس پروتکلهای آموزشی که در دفتر سرود انجام گرفته قرار است برنامههای آموزشی برای آموزش تخصصی سرود در مدارس برگزار شود که امیدوارم این موضوع در قالب یک تفاهمنامه ادامه پیدا کند.
جلیلی با اشاره به فعالیتهای ستاد جشنواره در حوزه بینالمللی اظهار کرد: ما سال اولی است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره سرود را برگزار میکنیم و امیدوارم در دورههای آتی شاهد برگزاری یک جشنواره بسیار باکیفیت در حوزه ملی و بینالمللی باشیم. این در حالی است که به طور حتم در سالهای بعد جشنواره به صورت بینالمللی برگزار میشود تا بتوانیم در این قالب از ظرفیتهای بسیار خوب سرود در کشورهای خارجی نیز استفاده کنیم.
دبیر جشنواره ملی سرود فجر در جواب سوالی مبنی بر میزان بودجه جشنواره هم گفت: البته من تا آنجا که اطلاع دارم معمولا در چنین نشستهایی میزان بودجه جشنواره را اعلام نمیکنند، ضمن اینکه ما در این رویداد نهایت تلاشمان را انجام دادیم تا هزینههای زیادی نداشته باشیم. اما به طور حتم طی روزهای پیش رو بودجه جشنواره را اعلام میکنیم.
مدیر سرود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در بخش دیگری از نشست رسانهای در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر همسونبودن نهادهای متولی سرود در برگزاری رویدادهایی این چنین، تصریح کرد: ما تلاش کردیم همه نهادها را با خودمان همسو کنیم اما متاسفانه یک مقدار سلیقه شخصی و بدسلیقگی باعث شد که این دوستان از همراهی با ما عقب بکشند و تنها ارگانی که با ما همکاری میکند مجموعه رسانهای نهضت سازمان تبلیغات اسلامی است. شما بدانید از همان نهادها دست مشارکت دادیم اما به هر دلیلی نیامدند و امیدوارم این اتفاق بیفتد که بتوانیم در سایه وحدت همدلی اتفاق خوبی را برای سرود رقم بزنیم.
امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: تلاش ما این است که در حوزه آموزش، کیفیت اجرا و کشف استعداد شاهد اتفاقات خوبی از پس برگزاری جشنواره ملی سرود فجر باشیم. در این راستا علاوه بر فعالیتهای ستاد جشنواره برنامههایی برای سفر به استانها هم صورت گرفته که بتوانیم در قالبی بیواسطه شرایط بهتری را برای ارایه اثرشان در قابهای رسانهای و موارد مربوط به اجراهای صحنهای فراهم سازیم.
وی افزود: ارتقای کیفیت برای ما بسیار مهم است. فرآیندی که اکنون در استانها آغاز شده و ما تصمیم داریم هم در حوزه گروههای سرود و هم گروههای کُر نسبت به شناسایی و حمایت از گروهها اقداماتی را انجام دهیم. این مهمترین رویکردها در دفتر موسیقی در حوزههای آکاپلا، کرُ و سرود خواهد بود و امیدوارم در سفرهای استانی بعد نیز محقق شود.
مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست رسانهای با اشاره به جشنواره ملی سرود فجر هم توضیح داد: قرار است بعد از پایان جشنواره کارهای منتخب در قالب آثار با کیفیت ضبط استودیویی داشته باشند تا بتوانیم در آینده شرایط بهتری برای سرود و گروههای کر فراهم کنیم.
سمیعی در بخش دیگری از این نشست رسانهای بود که در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه نظارت کیفی و محتوایی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سرودهای تولیدشده در نهادهای مختلف گفت: مبنای بخش سرود بیشتر تحت نهادهایی است که با ما مبنای مشترک نظارتی دارند. ضمن اینکه اغلب محورهای محتوایی سرود به گونهای است که در حوزه نظارت هر مرجعی مدیریت نظارتی خاص خود را دارد. البته در این زمینه و برای هماهنگی بیشتر در نظارتهای کمی و کیفی که همچنان هم وجود دارد برنامههایی برای تقویت در نظر گرفتهایم که به زودی جزییات آن اعلام میشود.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در بخش پایانی این نشست رسانهای بود که درباره فقدان همسویی نهادهای مرتبط با سرود و کمبود توجه در این زمینه توضیح داد: من همیشه منتقد شرایط سرود بوده و هستم. من بر این باورم سرود میتواند در قالبهای مختلف ایفای نقش داشته باشد و بسیار موثرتر از این باشد. اما سرود در یک سردرگمی به سر میبرد که مراجع مختلف هم درباره آن تصمیمگیری میکنند. از نگاه جشنواره ملی سرود فجر، مرکب حرکت و نه مقصد سرود است. ما در دوره دهه ۶۰ شاهد اتفاقات خوبی در حوزه سرود بودیم اما چه اتفاقی افتاد که وارد یک خلاء شدیم؟ پس ما آمدیم با محور قراردادن گروههای آکاپلا و کر شرایط بهتری را برای سرود بر مبنای آموزش ایجاد کنیم. توجه و تاکید ما گروههای کر هستند که تاکنون در کشور انجام نگرفته است. ما عقیده داریم که کروه کر مبنای گروههای سرود هستند. اینها رویکرد جدیدی است و نمیخواهیم فضا را پر از تشتت آرا کنیم. ما آمدیم نگاه ترمیمی داشته باشیم تا وضعیت سرود در شرایط بهتری قرار گیرد.
جشنواره ملی سرود فجر شامل ۲ بخش رقابتی و جانبی است. در بخش رقابتی گروهها در قالب گروههای سرود، کُر و آکاپلا (اجرای اثر بدون ساز) شرکت کردهاند. بخش جانبی جشنواره هم شامل کتاب، پایاننامه و رساله با موضوعهایی درباره جمعخوانی است که در این بخش هم برگزیدگان معرفی خواهند شد.
جشنواره ملی سرود فجر با محورهای موضوعی مقاومت و حماسه، ملی، آیینی و آزاد برگزار میشود. این جشنواره در چهار مرحله برگزار میشود که مرحله نخست به ارسال آثار اختصاص دارد، مرحله دوم به صورت منطقهای خواهد بود و در مرحله سوم برگزیدگان بخش منطقهای وارد مرحله راهبری میشوند.
کد خبر 6098914 علیرضا سعیدی