Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-09@14:10:36 GMT

تمبک‌نوازان به تالار رودکی آمدند

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۴۹۶۸

تمبک‌نوازان به تالار رودکی آمدند

هفدهمین روز از برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به اجرای هنرمندان نوجوان و جوان شرکت کننده در بخش تمبک اختصاص داشت.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، هفدهمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی روز شنبه بیست و ششم مرداد در تالار رودکی تهران به ساز تمبک اختصاص داشت و نفرات راه یافته به مرحله نهایی مقابل هیأت داوران قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این روز نوید افقه، سیامک بنایی، پژمان حدادی، مهدی خاکساران، پدرام خاورزمینی، کامبیز گنجه‌ای و حمید قنبری هیأت داوران ساز تنبک را تشکیل می‌دادند.

بر اساس این گزارش، بخش نخست هفدهمین روز جشنواره موسیقی جوان به رده سنی الف. اختصاص داشت و این رده سنی به دو گروه الف. ۱ و الف. ۲ تقسیم شده بودند. در ابتدا منصور صادق نژاد آئینی از رده سنی الف. ۱ به روی صحنه آمد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، مشتاق معتضدیان، هومان خوش بین، باربد مشیدی، عارف مشایخ، حسین حسنوند، نگین نجابت قمصری و ایلیا فرج زاده از این رده سنی به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

پس از استراحتی کوتاه نوبت به رده سنی الف. ۲ رسید. محمدامین جانعلی نژاد، نیما رنجبریان، آرش مهدیه نجف آبادی، کیان کیوان فر، یزدان درمیانی، مهرشاد فرضی پور، ملیکا رحیمی، میلاد ملکی و متین هاشمی ثابت نفراتی بودند که از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

بخش دوم و پایانی روز هفدهم جشنواره، به نوازندگان رده‌های سنی ب. و ج. اختصاص داشت و در ابتدا شیوا سادات واحدی از رده سنی ب. به روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، محمدعلی رفیعیان، عارف اسفندپور، محمود جعفری، علیرضا زارع، مائده شفیعی، علی احمدیان و شهریار صابونی از این رده سنی به نوبت مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به تنبک نوازی پرداختند. این در حالی است که پس از استراحتی کوتاه، نوبت به گروه سنی ج. رسید. امید مقیمی نژاد، عرفان بطلانی اصفهانی، آرش سروستانی، علیرضا احمدی، فرزاد ذوالجناحی، ایمان شجاعیان و سعید نیک رفتار نفراتی بودند که به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

حضور بهمن رجبی نوازنده و مدرس پیشکسوت تنبک از نکات جالب توجه روز هفدهم جشنواره ملی موسیقی جوان بود.

تذکر استاد برای رعایت چند نکته تکنیکی

مهدی خاکساران عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز تمبک در مورد اجرا‌های روز هفدهم جشنواره موسیقی جوان گفت: اجرا‌های بسیار خوبی را شاهد بودیم و تمام شرکت‌کنندگان اجرا‌های خوب و باکیفیتی داشتند و بنده از اجرا‌های امروز راضی هستم. شرکت‌کننده‌های امروز از بین تمامی نوازندگانی که فیلم‌هایشان را ارسال کرده بودند انتخاب شده بودند و حدود یک ماه نیز فرصت داشتند که تمرین کنند و برای اجرای امروز آماده باشند و علت اینکه بنده در حین اجرا‌ها از نوازندگان سوالی نپرسیدم این بود که به اعتقاد من فردی که تمرین کرده و وقت گذاشته و امروز اجرا کرده، پس قطعا با آمادگی بالا در این جشنواره شرکت کرده است.

وی ادامه داد: امروز آقای بهمن رجبی بعد از سال‌ها به‌عنوان مهمان در جشنواره موسیقی جوان حاضر شدند و حضور ایشان برکتی برای جشنواره موسیقی جوان بود. امیدوارم که تأثیرات بزرگان موسیقی کشور از جمله آقای رجبی در چنین جشنواره‌هایی پررنگ‌تر شود. من تمام اجرا‌های امروز را دوست داشتم، اما به شخصه از اجرا‌های رده سنی الف. رضایت بیشتری داشتم. نقطه ضعفی که در رده‌های سنی ب. و ج. مشاهده کردم و بسیار مشهود بود، این بود که تمام نوازندگان این رده‌ها یکنواخت ساز نواختند و همانند سال‌های گذشته پیشرفت چندانی نداشتند.

مهدی خاکساران در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ و مهم است و به نظر من جزو بهترین جشنواره‌هایی است که در کشور برگزار می‌شود و فرصتی برای جوانان کشور است که بتوانند خودشان را معرفی کنند و محک بزنند. امیدوارم که تمام نوازندگان تنبکی که در سنین مختلف مشغول نواختن هستند بتوانند در این جشنواره شرکت کنند و وجود چنین جشنواره‌هایی باعث می‌شود که نوازندگان جوان پیشرفت چشمگیری داشته باشند.

نوازندگانی که در سنین بالاتر قرار می‌گیرند، کم کار می‌شوند

کامبیز گنجه‌ای عضو دیگر هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز تمبک در مورد اجرا‌های این بخش گفت: کیفیت اجرا‌ها نسبت به سال‌های گذشته خوب بود و به شخصه از اجرا‌های گروه سنی الف. رضایت بیشتری داشتم، اما از نوازندگان گروه سنی ج. چندان رضایت نداشتم و متأسفانه نوازندگانی که در سنین بالاتر قرار می‌گیرند، کم کار می‌شوند و فکر می‌کنند که در نواختن این ساز تبحر خاصی دارند، اما این موضوع غلط است و بیشتر باید تلاش کنند.

وی همچنین در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان بیان کرد: نقاط ضعف نوازندگان در این بود که زیادی غرق تکنیک هستند و این موضوع به آن‌ها صدمه می‌زند زمانی که برای آن‌ها موسیقی پخش کردیم، نتوانستند همراه با موسیقی ساز بنوازند و موسیقی را درک نمی‌کنند و باید تلاش بسیار زیادی برای رفع این نقیصه انجام دهند. به نظر من باید زیر نظر اساتید برجسته کشور آموزش ببینند تا نقاط ضعف‌شان برطرف شود.

کامبیز گنجه‌ای در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد مهم و بزرگ است و از همینجا از تمام مسئولین برگزاری جشنواره تشکر می‌کنم و به هر حال همین که چنین جشنواره‌هایی در جهت رشد و پیشرفت نوازندگان جوان برگزار می‌شود، بسیار خوب است و امیدوارم که این جشنواره در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.

ساز تمبک بسیار به ادبیات و موسیقی وابسته است

پژمان حدادی دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز تنبک در مورد اجرا‌های روز هفدهم جشنواره موسیقی جوان گفت: نکته‌ای که در تمام دوره‌هایی که جشنواره موسیقی جوان برگزار شده در قسمت نوازندگان تمبک وجود دارد این است که معمولا رده سنی ب. از نظر نوازندگی و حس موسیقایی از رده سنی ج. بهتر بودند و به نظر من دلیل آن در پشتیبانی که باید بشود و یا انگیزه‌هایی که روز به روز در جامعه ما کمرنگ‌تر می‌شود است. به طور کلی زمانی که سن انسان بالاتر می‌رود، انگیزه‌ها و علاقه‌مان نیز کمرنگ‌تر می‌شود و این موضوع نیز در مورد تکنیک و محتوا کاملا مشهود است.

وی افزود: همچنین در اجرا‌های امروز در قسمت همنوازی با موسیقی نیز اختلاف سطح مشهود است البته که به طور کلی نکته‌ای که در اجرا‌های امروز بسیار به چشم خورد این بود که نوازندگان تمبک و حتی سایر نوازندگان دیگر موسیقی کمتر گوش می‌دهند و این موضوع بسیار به نوازندگان لطمه می‌زند. در موسیقی فرهنگ ما به خصوص ساز تنبک بسیار به ادبیات و موسیقی وابسته است و ریتم ما با شعر و موسیقی پیوند ناگسستنی دارد.

حدادی تصریح کرد: نکته ضعف دیگر نوازندگان این است که به هیچ عنوان با ریشه موسیقی ایرانی آشنایی نداشتند و اگر هم موسیقی گوش می‌دهند، از یک دوره‌ای به بعد موسیقی را گوش کرده‌اند و این موضوع برای من به عنوان یک نوازنده تنبک بسیار جای تعجب دارد. نکته مثبتی که در اجرا‌های امروز دیدم این بود که سبک نوازندگی بچه‌ها نسبت به سال‌های گذشته که فقط یک خط را دنبال می‌کردند، بسیار بهتر شده است و دوباره به سمت کلاسیک و نوازندگی‌های قدیمی‌تر روی آورده‌اند.

آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، روز سه شنبه پنجم شهریورماه از ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جشنواره ملی موسیقی جوان تمبک سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی موسیقی نواحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۴۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی دفتر موسیقی برای همکاری با فضای دانشگاهی کشور

 به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری جشنواره سرود فجر با حضور امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی، حامد جلیلی مدیر دفتر سرود، حسین صیامی دبیر اجرایی جشنواره در سالن جلسات اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

 در بخشی از این نشست، مدیر دفتر سرود  درباره بخش جوایز گفت: ما برای هر بخش جوایز مختلفی تعیین کردیم، چیزی که تعیین شده تندیس جشنواره، یک لوح تقدیر و جایزه نقدی خواهد بود.

حامد جلیلی در ادامه گفت: چون این دوره اول است ظرفیت فقط برای ایران بود نگاه ما فراتر از ایران است طبق رصد ما گروه های سرود می توانند فرامرزها کار کنند.

سمیعی درباره ارتباط با دیگر هنرمندان فعال شهرستان ها گفت: این جلسات استانی فرصت خوبی برای شناخت ظرفیت ها است ، این ارتباط در شهرستان ها الان در حال شکل گیری است .

جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره مبلغ بودجه جشنواره گفت: ما عادت نداریم درباره بودجه صحبت کنیم گرچه کاملا گروه ها جهادی کار کردند، الان مبلغ دقیق نداریم.

جلیلی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا درباره برپایی ادامه دار جشنواره گفت: بله جشنواره قرار است هر سال برگزار شود و انشالا این قسم هنر در مسابقات و جشنواره ها حضور داشته باشند.

سمیعی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا درباره ارتباط با بدنه دانشگاهی کشور گفت: ما وقتی صحبت از بحث اکادمیک‌ می کنیم، یعنی این خلاها را احساس کردیم و یک پله جلو هستیم اما این سوال ذوابعاد است و این یکی از ابعاد است، ما از یک سو می توانیم برای مربیان و استعدادهای سرود کلاس های آموزشی طبقه بندی شده بگذاریم و دانشگاه اینجا می تواند کمک کننده باشد تا در یک ارتباط سازنده استعدادها معرفی شوند و این ظرفیت های گروهدهای کر بتوانند مبنای درسی قرار بگیرند و ما این امادگی را اعلام می کنیم که انی همکاری را با دانشگاه ها داشته باشیم.

سمیعی در ادامه در پاسخ به انتقادات به وضعیت سرود کشور گفت: ما همیشه منتقد شرایط و ساختار سرودی که وجود دارد هستم به باور من سرود یک اتفاق موثر است و می تواند بازگو کننده خیلی موارد باشد، اما در یک سردرگمی قرار گرفته است. اگر اینجا صحبت انتقادی نمیکنم به یک دلیل است که جشنواره مرکب حرکت است نه مقصد ، ما اینجا صحبت از اهمیت ابعاد اکادمیک می کنیم چون مشکلات ان را حس می کنیم و میخواهیم جبران کنیم تا این گروه ها را ترمیم کنیم.

جلیبی نیز اظهار داشت: تنها ارگانی الان با ما همکاری می کند مجموعه رسانه‌ای نهضت است و برای همکاری بیشتر با سایر نهادها  هم آماده هستیم.

سمیعی در پایان گفت: ما به یک راهبرد اجماعی در عرصه سرود کشور نیاز داریم و این بهترین اتفاق برای سرود است.

 این خبر در حال تکمیل است....

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنسرت موسیقی  زاگرس در تالار وحدت
  • سامان علیپور موسیقی منطقه زاگرس را به تالار وحدت می‌آورد
  • شیراز میزبان ۲۰۰ هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود
  • تالار حافظ شیراز میزبان۲۰۰ هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود
  • برگزاری سومین دوره جشنواره گروه های کر ایران به میزبانی شیراز
  • تشریح جزئیات برگزاری جشنواره سرود فجر/ سرود تقویت می‌شود
  • نشست خبری جشنواره سرود فجر
  • اعلام آمادگی دفتر موسیقی برای همکاری با فضای دانشگاهی کشور
  • نوای خوشِ هزار دف؛ از کردستان تا سراسر ایران
  • کنسرت موسیقی آذربایجانی آلنام برگزار می‌شود